donderdag 30 januari 2014

Verslag Wintercheck BVIC 5 December 2013 (DEEL 1)


De Belgische Vereniging voor Interne Communicatie is er met de afgelopen “Wintercheck” volledig in geslaagd om de deelnemers aan het event een degelijke “Return On Investment” (ROI) te bezorgen. Een reeks interessante workshops en plenaire sessies spoorden aan tot denken en boden interessante perspectieven op veranderingen binnen het domein van de organisatiecommunicatie. Geregeld werden de genodigden ertoe aangezet actief bij te dragen tot de discussies. Verder is het bestuur van de BVIC er op bijzondere wijze in geslaagd om het professionele en het academische veld te verzoenen. In deze blogpost breng ik verslag uit van een eerste deel uit een boeiende dag onder communicatieprofessionals.

De dag ging van start met een leuke interactieve sessie waarbij de aanwezigen zich konden mengen in een aantal discussies over thema’s waartoe ze zich op voorhand konden inschrijven. De discussies hadden een sterk informeel karakter en kleine groepjes lieten de moderator toe een aardig debat uit te lokken over verschillende vraagstukken zoals het gebruik van sociale media voor interne communicatie of het stimuleren van bottom-up communicatie binnen de onderneming. Het thema waartoe ik mij had ingeschreven had de naam gekregen: “Interne Communicatie: Ogen & Oren van de Organisatie”?

De vraag die onmiddellijk in de eerste sessie gesteld werd is of de interne communicatiedienst een verlengde is van het management. De communicatieprofessionals waren hierover eerder verdeeld. Eén van de deelnemers merkte op dat werknemers grosso modo in twee groepen zijn in te delen: diegenen die hun mond altijd open trekken en diegenen die hun mond nooit open trekken. Het argument achter deze stelling was dat diegenen die iets willen zeggen het wel zullen doen ongeacht de context of bestaande faciliteiten. Anderen waren iets voorzichtiger door te stellen dat een zekere discretie gewenst is en dat initiatieven om werknemers op anonieme manier “hun zeg te laten doen” wel degelijk succes kenden. Zo bijvoorbeeld de “fysieke” ideeënbus (een soort brievenbus voor ideeën die doorgaans in de inkomhal of andere druk bezochte plaats staat). Andere manieren zoals personeeltevredenheidsenquêtes (*idee als woord voor een spelletje scrabble of galgje*) leverden ook interessante inzichten op.

Opmerkelijk is dat alle deelnemers bijna unaniem verklaarden dat “Radio Couloir” een sterk, zo niet het sterkte,  communicatiemiddel is binnen elke organisatie. Dit versterkte een reeds bestaand idee dat het werk van de communicatieprofessional ook bestaat uit “kletsen” met andere werknemers. Leden van de communicatiedienst moeten vaker hun “ivoren toren” verlaten en zich meer mengen onder de werknemers. Enkel zo, aan “het koffiemachien”, krijgt de communicatie-expert toegang tot het informele circuit. Op die manier kan soms ook de traditioneel “hiërarchische” communicatie omzeild worden. Top-down communicatie staat of valt met de schakels die de boodschap doorgeven. Deze bevinding onderstreept de belangrijke communicatieve rol van het lijnmanagement.

Een ander en origineel idee van iemand was ook om de rol van de communicatieprofessional te zien als die van een facilitator die het management de mogelijkheden aanreikt en bijkomend adviseert bij het zelf in handen nemen van die informatiestroom. Helaas, (top-)managers schijnen nog vaak te denken dat “communicatie” gemakkelijk is. Personeelstevredenheidsonderzoek bewijst in vele gevallen het tegendeel. Niet zelden leggen onderzoekers en externe adviesbureaus de ontevredenheid bloot die communicatieprofessionals niet onder ogen wouden zien. Nog te vaak denken deze laatsten dat interne communicatie een “technische aangelegenheid” is die tot een goed einde gebracht kan worden door het aanbieden van een panoplie aan “tools”.

Zoals Baldwin Van Gorp en Tim Smits in hun onderzoek concluderen: “Interne Communicatie? Een kwestie van relaties” (http://www.bvic.be/sites/default/files/article/artikelreeks-v2.pdf) . Of het zou toch zo moeten zijn aangezien tevredenheid over het werk sterk samenhangt met de tevredenheid over de communicatie. Toch wens ik hier vanuit mijn eigen onderzoek en literatuurstudie de visie van beide onderzoekers te nuanceren. Ik ben namelijk van mening dat beiden inderdaad samenhangen maar dat interne communicatie ook bestaande stemmingen lijkt te versterken (een beetje zoals wat men over “drugs” zegt, al ben ik me bewust van de ietwat scheefgetrokken vergelijking tussen – interne – communicatie en drugs). Ontevreden werknemers die in contact komen met “positieve interne communicatie” (en laat ons eerlijk zijn, de meeste intern gedeelde informatie die via officiële kanalen verspreid wordt is “positief” van aard) lijken enkel hun negatieve houding tegenover de organisatie te versterken, aldus besluiten James DiSanza en Connie Bullis (1999, http://mcq.sagepub.com/content/12/3/347.abstract) .

Interessant was dat tijdens deze discussie over de (interne) communicatiedienst als “ogen en oren van de organisatie” ook het tegenargument gegeven werd dat communicatie in de eerste plaats een zaak is van elke werknemer. Intern communiceren zou inherent moeten zijn aan de manier van werken. Samenvattend werd de discussie afgesloten met enkele hoofdpunten uit het gesprek:

1.     De praktijk wijst uit dat zowel de medewerkers als het management belangrijk vinden dat de (interne) communicatieprofessional weet wat er gaande is binnen de onderneming
2.     Kletsen is belangrijk, kom uit jouw ivoren toren (prijs jezelf gelukkig want “babbelen” en netwerken is jouw métier)
3.     In realiteit fungeert de de IC dienst wel degelijk als de oren en ogen van het management (hier stel ik me persoonlijk wel voor dat er zich vertrouwensproblemen kunnen voordoen naar de werknemers toe)
4.     Discretie is super belangrijk. Luister naar iedereen en probeer daarbij steeds diplomatisch te handelen (een kwestie van relaties weet je nog…)

Nog een laatste kritische noot: discretie en diplomatie zijn twee waarden die soms moeilijk aan te houden zijn. Loyauteit aan het management maar tegelijk luisteren naar alle grieven van werknemers (over het management?). “To tell or not to tell, that is the question”. De communicatieprofessional lijkt hier opgezadeld te zijn met een tweezijdig mes.

(Vervolg van de Wintercheck in een volgende blogpost, stay tuned)

donderdag 19 december 2013

Can Social Media Thrive in Hierarchical Organizations?

The answer to the question, according to Gerald C. Kane (Associate Professor Social Media, Boston College), is Yes... But



The traditional bureaucratic hierarchies we are most familiar with do have a problem because most of them tend to shift decision-making processes upwards, to C-Suit level (the final frontier?  ;-)?). However, sticking to the bureaucratic information(and time!)-processing customs is bound to fail in a fast moving - digital and customer-focused- world. Kane comes to the conclusion that setting out the guidelines (C-suit approved) can be the most important step in shifting responsibility and action downwards, at shop-floor level. Employees will have enough "training" to "do the right thing". Are employees ready to take on this responsibility, and - even more questionably - is top-management ready to relinquish control? What will be the consequences for not choosing to "do the right thing"? Human beings will stay well, human? So, one can think of a million ways employees might "fail" to handle the situation properly? Maybe this all comes down to trust and training? In any case, what can be said for sure is that more research is needed.

dinsdag 17 december 2013

Landscape offices

A quote from a book I am currently reading:

"Le bureau-paysage facilite le contrôle en cours d'exécution, la supervision directe, la transmission d'ordres. Il freine les échanges authentiques qui s'organisent à deux ou trois dans des bureaux ou à une douzaine en salle de réunion (Dupuy, Devers & Raynaud, 1988, p. 63)."
 This makes you think about the impact of office infrastructure on internal communication.

Cheers, 

Mark

dinsdag 3 december 2013

DIRCOM: un bouc émissair idéal

Does the function of "internal communication officer" in reality come down to being the perfect scapegoat? Jean-Marc Décaudin & Jacques Igalens (2009) sure seem to think this way. Consider the following paragraph from their book:

"La grandeur et la difficulté de la communication interne sont entièrement contenues dans cette confusion des genres: on n'ose pas toujours reconnaître que derrière l'arbre de la communication se cache la forêt de la participation. Il est banal de rappeler qu'en entreprise, communiquer c'est à la fois informer et écouter mais l'écoute ouvre tout naturellement la voie au désir que ce qui est dit soit reconnu, considéré, éventuellement pris en compte. Communiquer, c'est entrer en relation, échanger et il est presque inévitable que cet échange engendre des attentes dont l'insatisfaction risque de rejaillir sur la communication elle-même (p. 8)." 
How do internal communication professionals feel about this? Looking forward to the empirical operationalization of my PhD research. Excited to see the results that will come out.

Follow this blog in order to know more. Updates soon!

Cheers,

Mark

Reference of the citation:

DECAUDIN (Jean-Marc) & IGALENS (Jacques). La Communiction Interne. Stratégies et techniques. Paris, Dunod, 2009, 218 p. ISBN: 97821000528981

maandag 11 november 2013

The Dilemma Of The Social Scientist

"The dilemma of the social scientist in the organization is this: to show that his knowledge 'works' and can fashion techniques that can master the world in the manner of the natural scientist he looks up to, because they are based on valid, objective knowledge, he has to commit himself to values which emphasize control. In his objectivity there is a commitment, not to humanity's control of the natural world, as the applied natural scientist may affirm, but to man's control of man, to one side or another in a field of conflict (Albrow, 1980, p. 282)."
ALBROW (Martin). The dialectic of science and values in the study of organizations. In: SALAMAN (Graeme) & THOMPSON (Kenneth) (Eds.). Control and Ideology in Organizations. Cambridge, The MIT Press, 1980, p. 282.

dinsdag 5 november 2013

Really interesting paragraph in a book on control and ideology in organizations

Hi guys,

Today I take the word "Blogging" seriously by doing just that: "back logging". I have read a really interesting piece on the role of the internal communications expert within the organization. The words of this author are over 30 years old but still surprisingly newsworthy:

"If an organization is especially dependent upon the unity or support of its personnel it will again devote considerable resources to the intelligence function, in particular by employing 'internal communications experts'. The internal communications specialist supplies political and ideological intelligence the leader needs in order to maintain his authority." 
The exact reference of this paragraph is as follows:

WEEKS (David R.). Organizations and decision-making. In: SALAMAN (Graeme) & Thompson (Kenneth). Control and Ideology in Organizations. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 1980, p. 204.

I do have a comment on this though: I think the author assumes a number of things without providing evidence from own empirical research or existing literature. I think there is a need to do just that.

Questions regarding this paragraph:


  • How to define how dependent an organization is on its employees? 
  • When do you speak of "considerable" resources? 
  • Which activities do you consider as being part of the "intelligence function"? 
  • Does an internal communications expert really provide mostly political and ideological intelligence? 
As you see, quite a few things still need to be looked at in closer detail. 

zondag 18 augustus 2013

So you are an expert on EU foreign policy?


  • Shania Twain: So you are a rocket scientist? That don't impress me much.. uh, uh, uhu, oho, yeah, yeah...

  • IES Alumnus: no, but I am an expert on European foreign policy...

  • Shania Twain: *Speechless*

  • IES alumnus: Finally, something that does impress her!
Simplicity is not in the EU dictionary... Too bad it only impresses a US country singer...